Kundnöjdhet med bank sjunker i Sverige

Enligt Capgeminis årliga studie av kundnöjdhet baserad på 16000 intervjuer med bankkunder i olika länder har svenskarnas förtroende för banken rasat och Sverige hamnar nu på plats 26 av 32.

Mest missnöjda är bankkunder mellan 15 och 35 år, där nästan hälften säger att de troligen ska byta bank. Jämfört med 2014 har andelen kunder som säger att de inte vill köpa flera tjänster av sin bank nära tredubblat till nästan 30%. Dessutom har andelen kunder som skulle rekommendera sin bank till sina vänner sjunkit 8 procentenheter till endast 37%.

Förklaringen tros ligga i:

  • Utvecklingen av alternativa digitala tjänster
  • Flera stycken ”fondbluff” där banken har haft en aktivförvaltad fond som inte försöker slå index
  • Sparkontoräntor som har varit 0% medan man kan få betydligt mer från nischbanker

Utöver låga sparräntor har storbankerna också blivit betydligt strängare med utlåning till småföretag, samtidigt som 9 av 10 svenska hushåll har bostadslån (enligt Eurostat). Ingen överraskning att kundnöjdhet minskar med sådana fakta!

Girl